Praktijkgestuurd leren: regie van de student als uitgangspunt van opleiden. In gesprek met Kim Janse

Deze keer praten we met Kim Janse. Kim werkt als specialist praktijkleren bij 's Heeren Loo, een landelijke instelling voor gehandicaptenzorg. Kim werkt met haar collega's aan het bevorderen van praktijkgestuurd leren in de opleidingen voor professionals in de gehandicaptenzorg. In opleidingen zien we vaak ook een klassieke hiërarchie: de docent bepaalt wat de student moet doen en wanneer het goed is. Dit is doorgaans weinig uitnodigend voor studenten om initiatief te nemen en regie te voeren over hun leerproces. Praktijkgestuurd leren betekent dat het opleiden en leren niet uitgaat van een vaststaand curriculum, maar dat leervragen van studenten uit de praktijk leidend zijn het vormgeven van hun leerproces.

Het toeval wil dat ook Stefan, in zijn rol als docent bij de Master Pedagogiek van de Fontys Hogeschool, op dezelfde wijze de opleiding wil vormgeven. Reden genoeg om in gesprek te gaan over praktijkgestuurd leren, hoe het vorm krijgt, wat het betekent voor beoordeling en differentiatie, en wat het vraagt van docenten en studenten om het in de praktijk te brengen.

Heb je vragen of overwegingen? Mail dan naar contact@gespreidleiderschap.nl.

Stefan van Langevelde