Serie Comenius College: docent Sean Keller over het leiderschap van docenten buiten de klas en hoe de school daar beter van wordt

Vanuit Hilversum spreken wij deze keer met Sean Keller, docent klassieke talen aan het Comenius College. Naast zijn werk als docent is Sean initiatiefnemer van een belangrijke ontwikkeling binnen de school. De schoolleiding wil iedereen binnen het Comenius de ruimte geven en stimuleren om invloed uit te oefenen op thema’s buiten de eigen klas. Sean begeleidt dit proces. Waarom wil het Comenius deze kant op? Wat betekent dit voor de docent en de schoolleiding? En waar loopt Sean als trekker van dit proces zoal tegenaan?

Dit is de eerste in een serie gesprekken met Sean. Later dit jaar en ook volgend jaar zullen wij hem nog meerdere keren ontmoeten om de stappen die de school zet te reconstrueren. Hoe vergaat het Sean en zijn collega's om deze verandering in de praktijk te brengen?

Je kunt de aflevering hier luisteren:

Dit is de inhoud van de podcast (mm.ss):

  • 00.47 Welke ontwikkeling maakt het Comenius momenteel door?

  • 5.37 Hoe is het Comenius georganiseerd? Structuurwijziging naar drie sectoren: mavo, havo, vwo.

  • 6.58 Hoe groot is de school? 1550 leerlingen en 120 medewerkers.

  • 7.35 Waarom de structuurwijziging naar sectoren? Culture eats structure for breakfast. Ruimte scheppen voor de talenten van docenten buiten de les.

  • 10.22 Meer over Sean: in de eerste plaats docent klassieke talen, proefschrift ernaast, verknocht aan het Comenius College en waarom hij zijn werk zo leuk vindt.

  • 17.25 In de ogen van Sean: hoe draagt gespreid leiderschap op het Comenius bij aan beter onderwijs? Kennis delen en daardoor betere lessen in de hele school.

  • 21.43 Waar komt het Comenius vandaan? Wat lukte er eerder niet waardoor dit ideaal niet of minder goed van de grond kwam? Veel initiatieven die niet altijd ondersteund werden. Als je mensen de ruimte geeft, moet dat geen illusie van ruimte zijn.

  • 25.43 Wat betekent het voor docenten als ze volledige verantwoordelijkheid nemen - ook budgetair - over een project? Hoe gaan we er dan mee om als het project niet goed loopt? Vertrouwen van de schoolleider en docenten in elkaar en in zichzelf.

  • 32.03 Wat vraagt het van docenten om invloed te verwerven?

  • 32.34 Wat vraagt het van docenten om te volgen en invloed toe te kennen aan een collega?

  • 34.10 Blind vertrouwen of heel bewust een ander vertrouwen?

  • 35.22 Welke rol vervult Sean nu precies binnen het Comenius en hoe ervaart hij dat?

  • 37.13 Hoe voorkom je dat het altijd de usual suspects zijn die opstaan om een extra project te trekken?

  • 44.30 Afronding deel 1: Sean, wat is in jouw ogen het grote vraagstuk van het komende halfjaar, waar we in een volgende podcast op terug kunnen komen?

  • 47.12 Afronding deel 2: Sean, wat is jouw persoonlijke uitdaging in dit proces?


Heb je vragen aan Sean? Mail naar contact@gespreidleiderschap.nl.