Q42: Goed werk zonder vaste functies, KPI's en teamleiders

Bij internetbedrijf Q42 werken 55 zelfverklaarde nerds aan innovatieve softwareproducten. Er zijn geen vaste functieomschrijvingen, rollen of verantwoordelijkheden. En ze hebben een aan KPI's. Hoe doen zij het dan wel? En wat kunnen we van deze nerds leren als het gaat om het creëeren van gespreid leiderschap voor innovatie? Een gesprek met nerds Taco Ekkel en Stef Brooijmans.

Read More
Stefan van Langevelde
Waarom het geen chaos wordt als meerdere mensen eindverantwoordelijk zijn

Een lastig praktijkdilemma dat we vaak horen is: “Als iedereen invloed uit kan oefenen, wordt het dan geen chaos en wie neemt er dan eindverantwoordelijkheid?”. De verantwoordelijkheid voor resultaat en het benodigde proces daarnaartoe beleggen we gewoonlijk bij de schoolleiding. Toch zijn er ook voorbeelden waar geen centrale leider aan te wijzen is. Is het werkelijk de leider die ons bindt of iets anders?

Read More
Stefan van Langevelde
Webinar: gespreid leiderschap in het onderwijs

In februari 2018 ging Pieterjan van Wijngaarden (van de FCE) met Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde in een webinar in gesprek over gespreid leiderschap. De volgende vragen staan centraal: Wat is gespreid leiderschap is en waarom is het waardevol? Hoe kun je gespreid leiderschap in de school bevorderen?

Read More
Stefan van Langevelde
Onderzoek: bouwstenen voor gespreid leiderschap

In 2016 bestudeerden we twee good practice scholen waar in hoge mate sprake is van gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap. Het gaat om middelbare school het Vathorst College uit Amersfoort en basisschool Willibrordus uit Deurningen. We beschrijven hoe deze scholen gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap in de praktijk brengen en formuleren vijf bouwstenen.

Read More
Stefan van Langevelde